19de-eeuwse vrouwen in Brugge

09-10-2024

De 19de-eeuwse vrouwen in Brugge, hun kleding en hoofddoek. 

Toen fatsoen, zedelijkheid en zelfrespect nog 'mode' was. De 19de-eeuwse vrouw verborg haar schoonheid en vormen als zij de straat op ging; zij had geen behoefte aan gekeurd te worden. Deze 'mode' kan je tegenwoordig enkel nog terugvinden bij de praktiserende moslimvrouw. Het zou niet verboden mogen worden om zich op deze wijze te kleden; noch zou men hier de spot mee mogen drijven of het minachten, eerder is deze klederdracht een bewijs van deugdelijkheid én zelfrespect.


Abdul-Jabbar Van de Ven: 2020

"Ik was eens in één van mijn favoriete musea; het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. Voor diegenen die dit museum niet kennen; daar zijn een hoop oude Nederlandse huizen, boerderijen, molens, fabrieken en bruggen nagebouwd in de, u raadt het al: open lucht. Onder het hoofdgebouw was er een tentoonstelling van oud-Nederlandse klederdracht. Nu weten we natuurlijk allemaal dat de oude klederdracht in Nederland bestond uit lange rokken en hoofddoeken voor de vrouwen, en wijde broeken en petten voor de mannen. Maar daar zag ik zowaar een allesbedekkende boerqa! Ik dacht; dit zal wel in verband met de multiculturele samenleving hier zijn geplaatst, maar nee; het was oude klederdracht uit een of ander Nederlands dorp (ik geloof Wieringen). 

Maar daar zag ik zowaar een allesbedekkende boerqa!

Google eens op "huik". Mijn oma is dit jaar gestorven op 93-jarige leeftijd. In haar slaapkamer stond altijd een foto van haar als klein meisje, naast haar moeder. Haar moeder, mijn overgrootmoeder, gekleed in typisch Brabantse kledij; een wijde, zwarte jurk tot op de voeten, en een wijde, witte doek over hoofd en rug (zoals op de foto onder). Niemand keek er van op in die tijd. Sterker nog; men zou er van opkijken als iemand niet zo gekleed was in het dorp!Ik vraag me vaak af wat er toch fout is gegaan in 93 jaar tijd. Mensen hebben hun schaamte en wijsheid verloren, en drijven steeds verder af van de fitrah die Allah hen heeft gegeven. Kijk bijvoorbeeld eens naar het woord "schaamstreek"; de streek tussen de navel en de knieën. Dit is de plek van het menselijke lichaam waarbij schaamte moet worden getoond, en waarvoor men zich moet schamen om te tonen aan anderen. Ook in het Duits kent men deze benaming: "der Schamteile". Of kijk naar het Engelse equivalent: "private parts"; die delen van het lichaam die privé zijn, alleen voor jouw ogen bestemd dus. In het Frans spreekt men van "les parties intimes"; die delen die persoonlijk en privé zijn. Dit toont ons wat aan; dat tot niet zo lang geleden, blootheid ook in Europa werd gezien als iets dat niet voor het publieke oog bestemd is. Het was in 1967 dat er voor het eerst een blote vrouw te zien was op de Nederlandse tv, en het hele land sprak er schande van. Zelfs politiek Den Haag bemoeide zich er mee. Niet alleen in Nederland werd over de zaak gesproken, ook in het buitenland was het nieuws dat er een vrouw volledig naakt op televisie te zien was geweest. 

De vrouw in kwestie gaf onlangs aan in een interview dat haar actie haar de rest van haar leven heeft achtervolgd. En dan nu 2020, waarin (bijna) naakt eerder regel dan uitzondering lijkt te zijn op de tv. De schaamte is verloren en de "private parts" mogen nu door iedereen gezien worden. Men heeft nu zelfs naturisten-campings, en vrouwen die tussen duizenden anderen topless op het strand liggen. Om nog maar te zwijgen over de stroom aan porno die nu onze huizen binnenstroomt via het internet.Wie een goede indruk wil krijgen van het moraal van de Nederlandse samenleving in vroegere tijden, moet eens kijken naar de oude Nederlandse spreekwoorden en gezegden. 

Hier slechts wat voorbeelden:

  • "Eerlijkheid duurt het langst."

  • "Een goede daad is goud waard."

  • "Wie goed doet, goed ontmoet."

  • "Spreken is zilver, zwijgen is goud."

  • "Hoe hoger het hart, hoe lager de ziel" (men doelde hiermee op hoogmoed)

  • "Met de hoed in de hand, komt men door het ganse land." (met beleefdheid bereik je veel)

  • "Hoogmoed komt voor de val."

  • "Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd."

  • "Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in."

Dit soort uitspraken doen me stuk voor stuk denken aan ahaadieth van onze Profeet (salallaahoe 'aleihie wa sellem), en dit is niet vreemd; ook al waren deze mensen geen Moslims; zij leefden een simpel leven, dichter bij hun fitrah. Natuurlijk; Nederland kende zijn misdaden, zoals op Java en Sumatra, maar deze werden doorgaans gepleegd door de kleine, politieke elite en de rijkste handelaars uit Amsterdam en Den Haag. Wat betreft de gewone man in een simpel Gelders of Brabants dorp (zoals mijn opa en oma); hij werkte hard en eerlijk, stond op met fadjr en ging naar bed rond Maghrib. Hij was vriendelijk en behulpzaam tegenover zijn gemeenschap, at niet overdadig, toonde schaamte en geloofde in God. 

En dit was niet alleen in Nederland zo, maar in ieder ander land om ons heen. Maar de doenyaa werd voor hen geopend, en de fitrah van de mensen werd bedekt onder het stof van deze doenyaa. Steeds een beetje meer. Meer luxe, meer suiker, meer vet, meer geld, meer spullen. Maar minder menselijkheid en schaamte, en minder tijd en aandacht voor elkaar. Het doet me denken aan de woorden van de Profeet (salallaahoe 'aleihie wa sellem): "Wallaahie, het is niet de armoede die ik voor jullie vrees, maar dat de doenyaa voor jullie wordt uitgespreid, zoals het uit is gespreid voor degenen die voor jullie kwamen. En daarna zullen jullie er achteraan rennen zoals zij er achteraan renden, en zal het jullie vernietigen zoals het hen heeft vernietigd."

[Overgeleverd door Al-Boekhaarie en Moeslim]

O oma, wat is er toch gebeurd in twee generaties tijd? Het is alsof Shaytaan de sluisdeuren open heeft gezet die een tsunami aan bagger over ons uit heeft gestort. En ik vrees dat er nog meer zit aan te komen. Wallaahoel-moesta'aan. Laten we teruggaan naar een simpeler leven en ons wat meer afsluiten voor MTV en Hollywood. Maar ik vrees dat ik een eenling ben die tegen de stroom in gaat; een roepende in de woestijn."

- Gedeeld vanuit zijn facebook-post van 20 augustus 2025.